Jupííí... úplně čerstvé dobroty!

tištěná kuchařská kniha

Vaříme srdcem DĚTEM

9 pravidel, jak (ne)jíst vajíčka

Vejce – nenápadný zabiják zdraví nebo nejlepší pomocník vašeho těla? Máte se ho bát? Nebo ho spíš vyhledávat? Proč je pro vás nebezpečné ve své nejčastější podobě? A proč vás vlastně právě teď straším obyčejným vajíčkem? 🙂 Vejce je skvělá potravina. Musíte znát ale těchto 9 pravidel …

  1. Nikdy nejezte syrová vejce – důvod je jasný: hrozí salmonela.
  2. Jezte je co nejčerstvější – jak to poznáte? Jednoduše: ponořte vejce pod vodu. Jestli se topí pod hladinou, je čerstvé. Jestli plave nahoru, tak není 😉
  3. Pokud jste nemocní, nejezte vajíčka starší než 10 dní.
  4. Nejstravitelnější jsou vajíčka v úpravě na hniličku. Opačný případ jsou vejce na tvrdo. Ta velikonoční pochopitelně snězte. Příští týden ale už zase radši na hniličku 😉
  5. Vejce ale nepečte! Dělají to sice všichni, jenže … při pečení vzniká oxidovaný cholesterol. Ten je ale mnohem nebezpečnější než cholesterol ve vařeném vejci!
  6. Nejezte vejce s jinou bílkovinou (např. oblíbené čočka s vejcem). Je to těžce stravitelné jídlo.
  7. Vajíčka úplně bez cholesterolu? Ano existují – křepelčí vejce. Navíc v nich máte víc minerálů a vitamínů.
  8. Skladujte vejce v chladnu.
  9. Skladujte vejce ostřejší špičkou dolů! V lednici takhle vydrží až 3 týdny.

A jak je to s tím cholesterolem?

Nemusíte se bát. Pokud jste zdraví, cholesterol z vajíček vám nezvýší hladinu krevního cholesterolu. Naopak žloutek obsahuje lecitin, který rozpouští ten zlý LDL cholesterol ve vaší krvi. Mnohem horší je, když budete jíst nasycené živočišné tuky. Hlavně vajíčka volně běhajících slepic jsou plná těch dobrých správných omega-3 mastných kyselin.

Máte-li ale hladinu cholesterolu vyšší, jezte maximálně 4 vejce týdně. Ale pozor – počítají se i sušená vajíčka v sušenkách, majonézách, zmrzlině atd… tam se totiž ukrývá ten největší problém s cholesterolem u vajíček.

Vejce (hlavně bílky) jsou skvělým zdrojem bílkovin. Nejlepší, jaké můžete do sebe dostat. Mají optimální poměr aminokyselin pro syntézu lidské bílkoviny. Přeloženo do češtiny: superkvalitní stavební cihly pro váš dům (tělo). Bohužel ale také odpovídají až za 20% potravinových alergií.

Kolik vajec teda sníst?

Jste-li zdraví, jezte 5-7 vajec týdně. Je to výjimečná potravina. Vaše tělo vám určitě poděkuje 😉