Jak zůstat zdraví, když ostatní trpí

Všichni známe ten pocit. Lehké šimrání vzadu v krku. Trochu zatuhlá šíje. Pak ucpaný nos, přidá se kašel … únava … postel … plná čekárna u doktora. Každý rok, ve stejném období. Pořád dokola. Baví vás to? Jestli ne, musíte vědět základní věc: vaše imunita sídlí ve vašich střevech. Tak se podle jednoduše zařiďte a budete mít klid. Ukážu vám, jak na to.

Je období zvýšeného výskytu drobných nemocí, viróz,  nachlazení?  Sami už zase trpíte? Jasně, chce to vitamín C. Takže honem do lékárny pro nějakou tu vitamínovou tabletku.  A taky nějaké ovoce: citrony, pomeranče…slyšela jsem, že i kysané zelí má hodně vitamínu C. Jenže zelí nadýmá, takže spíš ty pomeranče. 😉

No jo, ale to už je trochu pozdě. Viróza už vás zase dostihla. A co takhle kdybyste jí nedali žádnou šanci? Prostě se jí úplně vyhnuli!

Jsou dvě cesty, jak na to.

Můžete zajít za doktorem a trvat na tom, že máte poškozenou imunitu. Když budete neoblomní, dostanete pilulky na její podporu. Pokud máte osvícenějšího doktora, naznačí vám, že imunita souvisí se střevní mikroflórou. A doporučí nějaké „živé bakterie“ – třeba laktobacily. Měly by se postarat o „osídlení“ vašich střev a zvýšit imunitu.

Takže od doktora rovnou do lékárny. Utratit velké peníze za malou plastovou lahvičku plnou „3 kmenů bakterií v množství až několika miliard v jedné kapsli“ – jak slibuje popis. Doma je poctivě polykáte a … nic moc se neděje.

Přeci jenom ty „živé bakterie“ tak nějak někdo trochu průmyslově upravil, uměle vypěstoval. A aby je dostal do té kapsle, přidal k nim nějaké ty přídavné látky – zpravidla éčka. Takže vaše zlepšující se imunita se rovnou zase nabourává.  První uprskaný kolega v práci nebo dítě v autobuse a už zase ležíte …

Můžete zkusit ale ještě druhou cestu.

Vezměte to přirozeněji a taky o dost levněji. Zapamatujte si jednoduché pravidlo – jezte fermentované (kvašené) potraviny. Věděly to už naše babičky. Měly na zimu vždycky plný sklep nakládaných okurek a jiné kvašené zeleniny a v koutě, jako nejcennější poklad, soudek kysaného zelí.

Kvašené potraviny umí doslova zázraky. Kvašením se totiž neztrácí obsah vitamínů, enzymů a jiných prospěšných látek.  Kvašené potraviny dokonce obsahují těchto látek ještě víc než čerstvé. A taky velké množství přirozeně vytvořených „hodných“ bakterií, které udělají dobře střevům a výrazně tak posílí vaší imunitu.

Jakou máte jistotu, že v lahvičce z lékárny jsou ty správné bakterie, když kapsle vypadají a chutnají stejně, jako jakékoliv jiné. Fermentace je přirozený přírodní proces, který vyvolávají ty správné důležité bakterie. Bez nich nic nezkvasí… sami tu přeměnu vidíte a na chuti cítíte.

Pokud pro zlepšení své imunity zvolíte druhou – přírodní – cestu tady je pár tipů:

Příklad, z čeho všeho se dá velmi jednoduše vyrobit sklenice plná zdraví:

  • Zelí, okurky, mrkev, zázvor, cibule, česnek, papriky, kvásek (na pečení chleba; viz článek)

Recept pro první kvašenou inspiraci (moderně nazývané též ‚pickles‘):

  • 4 šálky čerstvé nakrájené nebo nastrouhané mrkve
  • 1 lžíce na jemno nakrájeného čerstvého zázvoru
  • 2 lžíce soli (nejlépe mořské)

Vše smícháme ve větší míse se solí a pár hodin si toho nevšímáme. Zelenina změkne, pustí šťávu a zmenší objem. Pokud bychom začali hned dávat do sklenic (než změkne), museli bychom víc pěchovat. Takto změklou zeleninu namačkáme do sklenic tak, aby nad ní byla vrstva puštěné šťávy. Zavíčkujeme a necháme při běžné pokojové teplotě. Pod sklenice dáme nějakou misku či plech, protože při kvašení utíká ze sklenice voda. Průběžně kontrolujeme, aby byla zelenina stále pod hladinou, podle potřeby dolijeme vychladlou převařenou vodou se solí (cca 1 lžička na hrnek vody).Za 2 – 3 dny je zelenina hotová a můžeme ochutnávat. Sklenice přendáme do chladu, kde vydrží, dokud ji nesníme. Při odebírání vždy zmáčkneme všechnu zbývající zeleninu pod hladinu, případně občas nálev doplníme.

Výborné např. do zeleninových salátů nebo jen tak jako příloha k masu.

V obchodech se můžete kromě výše zmiňované zeleniny porozhlédnout ještě po:

  • Kvalitní přirozeně fermentovaná sojóvá omáčka (tamari), miso pasta, tempeh, kombucha, umeocet, umeboshi a kysané mléčné výrobky (acidofilní mléko, kysaná smetana apod.)

A ještě rada ohledně kupovaných kvašených potravin (hlavně zeleniny). Vybírejte takové výrobky, které neprošly pasterizací. Jen tak máte jistotu, že všechny prospěšné látky, které vznikly při kvašení, v nich také zůstaly. Občas není lehké takové najít, ale vyplatí se to… 😉