Jupííí... úplně čerstvé dobroty!

tištěná kuchařská kniha

Vaříme srdcem DĚTEM

Poznej svého největšího nepřítele

Dneska trochu silná káva! Prodloužím vám život a vy ho prodloužíte svojí kamarádce. To je férová nabídka, nebo ne? Tak čtěte pozorně. Na konci se dozvíte, jak na to 😉

Začalo to nevinně: „Potřebuju zhubnout“…  ptala se mě kamarádka “…můžeš mi poradit nějakou nízkotučnou dietu?“ „Nemůžu“ … povídám jí „…bez tuku nezhubneš!“ A pak jsme si povídali o tomhle …

Chcete zhubnout? Být zdraví? Bez tuku to nejde

Ano, vašeho celoživotního nepřítele – tuku – se nezbavíte, když nepoužíváte … tuk! Ťukáte si na čelo? Jestli jsem se nezbláznila? Ne, nebojte, zatím ještě ne 🙂

Aby bylo hned jasno – neříkám: dejte si prorostlé vepřové, kus špeku nebo bůček… to fakt ne 😉

Ale začněte používat tuky tak, aby vám pomáhaly… a ne, aby vám škodily. Dostanete zaslouženou odměnu – budete se skvěle cítit a mít zdravé a štíhlé tělo.

Jak toho docílíte? Jednoduše

Aby vám tuky pomáhaly, trochu vám s tím pomůžu. Kvalitní tuk naše tělo nutně potřebuje. Jen díky němu může správně fungovat metabolismus. Kvalitní tuk je důležitý:

  • pro stavbu buněk
  • pro tvorbu hormonů
  • pro „rozpouštění“ a zpracování důležitých vitamínů (A, D, E, K)

a je největší zásobárna energie ve vašem těle!

Obě hlavní skupiny tuků mají své klady a zápory:

Živočišné tuky – problematické, ale v jednom nenahraditelné

I když se poznatky v oblasti zdravé stravy stále vyvíjí, na jednom se shodneme všichni – jíme jich moc a našemu zdraví to škodí. Možná si teď říkáte, že ten bůček nebo vepřové nejíte? Taky jsem je nikdy nejedla. Jenže spoustu nadbytečného živočišného tuku sníte

  • v uzeninách – salámech, párkách, klobásách, paštikách (všimněte si, v jakém oddělení super/hypermarketů je největší fronta)
  • v mléčných výrobcích – vysokotučných sýrech, smetanových krémech, pomazánkách apod.

Na druhou stranu … když smažíte vánoční řízek, je to nejlepší na vepřovém sádle nebo přepuštěném másle (to věděly už naše babičky – dnes je moderní říkat mu ghee). Oba tuky mají vysoký bod zakouření. Vydrží vysoké teploty (třeba při smažení) a nepřepalují se moc brzy. V tomhle se jim většina rostlinných olejů nevyrovná.

Rostlinné oleje – o dost lepší, ALE velký pozor na jednu věc

Teď zbystřete! Tohle je jiná liga! Kvalitní rostlinné oleje mají hodně skvělých účinků pro vaše zdraví a pomájí odbourávat špatný cholesterol. ALE… velmi záleží na technologii výroby!

Nejjednodušší základní poučka zní

Pokud rostlinný olej „teče“, je v pořádku. Pokud je podezřele tuhý – nebrat!

Přirozenou vlastností rostlinného oleje je jeho tekutost. Tuhé oleje/tuky jsou upravené procesem „ztužování“, při kterém se i ze zdravého oleje stává nebezpečná směs pro vaše tělo a zdraví. Dobrý olej by měl zůstat alespoň částečně tekutý i v lednici.

Velmi důležité také je …

… jaký je základní proces jeho výroby (jak ho dostali z rostlinky nebo plodu). Jsou dva způsoby:

  •  mechanická cesta (za studena) nebo
  •  tepelná případně chemická úprava.

Nejvíc prospěšných látek mají právě ty za studena lisované (extra panenské a panenské). Díky tomu jsou nejzdravější pro vaše tělo.

—> !! Tyto oleje zařaďte nejčastěji do vašeho jídelníčku !! <—

Denně jich snězte aspoň 3 polévkové lžíce. Ale pozor – většina z nich není vhodná pro jakoukoliv tepelnou úpravu!

Oleje lisované za tepla (rafinované) ještě nutně nemusí být špatné. Rafinace je proces odstranění některých látek a příměsí (pomocí filtrace), které se v olejích po lisování nacházejí. Rafinace zajišťuje např. delší trvanlivost, vyšší bod zakouření (je možné je použít v teplé kuchyni) a také třeba jemnější chuť. Pro teplou kuchyni jsou tedy vhodnější. Jen je potřeba z etikety vyčíst, jestli olej prošel skutečně prostou rafinací, a ne nějakým dalším chemickým procesem.

Když to všechno shrnu:

Je extrémně důležité vědět, jaké oleje nebo tuky na co přesně používat!

Ono se to možná na první pohled nezdá, ale všechny tyhle informace jsou vlastně životně důležité. Moje kamarádka neměla o většině ani páru. A bohužel si myslím, že není sama 🙁 .

Proto mám pro vás návrh

Pojďme spolu pomoc přátelům. Jen si to představte…vy už teď víte… ale oni (stejně jako ta moje kamarádka) neví, že

  • když budou roky smažit na za studena lisovaném, panenském oleji, že jim tam celou dobu vznikají rakovinotvorné látky!
  • když budou dělat míchaná vajíčka na normálním másle, ucpou se jim – kvůli cholesterolu – cévy …
  • když budou jíst málo tuku, nebudou mít v těle vitamíny …

Asi víte, že naše republika drží jedno smutné prvenství: dlouhodobě nejčastější výskyt rakoviny tlustého střeva v Evropě 🙁

Pojďme to změnit – jednoduše – pojďme spolu jedním kliknutím pomoct

Já napsala tento článek pro vás. Vy ho jen nasdílejte dál, vašim přátelům. Za odměnu vám dám seznam tuků/olejů. Abyste přesně věděli, který můžete na co použít 😉

Klikněte dole na tlačítko „To se mi líbí“ a pak na tlačítko „Sdílet“. Vaši přátelé a já děkujeme za pomoc. A tady je slíbená odměna: klikněte sem