Pšenice a cukr – nepřátelé moderního člověka?

Pokud se začneme aktivně zajímat o složení své stravy, o zdravotní přínosy nebo naopak rizika potravin, dříve nebo později narazíme na nějakou informaci o škodlivosti pšenice a cukru v potravinách. Je to skutečně fenomén poslední doby a přehnaná konzumace obou potravin je spojována s výskytem mnoha zdravotních potíží a rozvojem civilizačních chorob.

Nerada bych tady opakovala už mnohokrát popsané. Informace podobného typu lze nalézt jak v publikacích, tak na internetu, ale alespoň malou zmínku o mé vlastní zkušenosti si neodpustím.

Moje vlastní zkušenost

Jsem typický potomek typické české rodiny s typickou domácí kuchyní – řádně zahuštěné omáčky (ve kterých stála lžíce), knedlíky, těstoviny, buchty, ovocné knedlíky, žemlovka, koláče a jiné české dobroty jsem pojídala „ve velkém“. Nejsme nijak vybíravá, všechno mi chutnalo (dodneška vzpomínám na buchtičky se šodó) a to se začalo projevovat na postavě, nebyla jsem žádný střízlík. Mé amatérské dietní pokusy končily u nakoupení nízkotučných jogurtů, rostlinného margarínu místo másla a tmavého celozrnného pečiva – čím tmavší, tím lepší (dnes vím, že ‚tmavé‘ mnohdy může znamenat ‚obarvené karamelem‘!). Ano, občas jsem i trochu zhubla, protože jsem prostě jedla méně a nekupovala si čokoládu, sušenky a jiné.

Jenže se objevil jiný problém, který jsem zpočátku ani za problém nepovažovala – velké výkyvy nálad spojené se ztrátou energie. Po více jak dvou nebo třech hodinách bez jídla se mnou bylo k nevydržení (někteří známí se shodují, že jsem v té době dokázala zabíjet pohledem 😉 ). Najedla jsem se a následovala totální euforie..a totéž stále dokola.. Později jsem s sebou nosila „záchrannou tyčinku“ pro případ energetické krize, což ale mé postavě a v konečném důsledku ani celkové psychické pohodě příliš neprospělo.

Nečekané řešení

Vlastně jsem už ani nečekala, že by se to dalo nějak řešit, ale přesto jsem se začala víc zajímat o to, co jím, jak jím, jaké potraviny, jak je upravuji. A původně přes snahu zhubnout jsem se dostala ke stravovacímu programu Metabolic Balance. První, co jsem se dozvěděla bylo, že mám z jídelníčku vynechat pšenici a cukr a že mám začít jíst podle speciálních pravidel – např. pouze 3x denně po 5ti hodinách. To bylo v rozporu se všemi dietními doporučeními, které jsem zatím kdekoliv četla nebo slyšela a nedovedla jsem si to představit. Přesto jsem to zkusila, začala jsem kupovat jiné potraviny, jinak vařit, vymýšlet vlastní recepty a začalo mi to chutnat. Největším překvapením pro mě bylo, že jsem neměla hlad, energetické krize se nekonaly a nálada už nekolísala. Když mám chuť na něco pečeného, peču většinou z mouky žitné, ovesné, pohankové, výjimečně ze špaldové a jiných. Cukrem sladím jen velmi výjimečně, raději používám přirozenou sladkou chuť ovoce nebo přírodních sladidel.

U mě tedy vynechání pšenice a cukru z jídelníčku zabralo víc než dobře. Ulevilo se mi, zhubla jsem a zvykla si chutněji jíst i vařit. V žádném receptu, který na těchto stránkách najdete, není uvedena běžná bílá pšeničná mouka, ani bílý cukr, ale ponechám na zvážení každého, zda se k takovému stravování rozhodne nebo ne. Máme štěstí, že žijeme v době a oblasti, kde máme možnost volby, kde je dostatek potravin, kde lze koupit dobré a kvalitní potraviny.

Využijme toho a přejme si dobrou chuť a náladu! 🙂