7 mýtů o hubnutí

1992x

1. Jíst 5 – 6x denně

Pokud chci zhubnout, musím jíst minimálně 5x denně. Poctivě se tedy nasnídám, připravím si dopolední svačinku, dám lehký oběd, po dvou hodinách další svačinku, k večeři už jen lehký salát a před spaním šilhám hlady, takže zhltnu ještě hrst slaných arašídů.

A ejhle, hubnutí se nedostavuje?! Čím to?

Když se celý den po 2-3 hodinách něčím ládujete, tělo to absolutně nestíhá strávit. V žaludku a dále ve střevech vzniká takový mišmaš všeho možného, vaše tělo neustále maká, zpracovává zbytky a vůbec neodpočívá.

Výsledkem je několik věcí:

  • Vy jste ve stresu a neustále myslíte na to, že už byste se zase měli najíst
  • Vaše tělo je ve stresu, protože pořád do kola zpracovává jídlo, podivné kombinace různých zbytků a nikdy neodpočívá
  • Cítíte se unavení a bez energie, protože energii přijatou v jídle promrhá váš organismus na jeho samotné zpracování
  • Nehubnete a naopak si zvyšujete riziko vzniku cukrovky 2. typu (tzv. stařecké) vlivem přetěžování slinivky
  • Paradoxně třeba i tloustnete, protože tělo v neustálém stresu vyplavuje stresový hormon, který mimo jiné pracuje tak, že všechno, co jde, ukládá do tukových zásob tzv. “na horší časy”

Ideální pro vaši pohodu a pohodu vašeho těla je jíst 3x denně po 4,5 až 5 hodinách. Že nevíte, jestli naopak nebudete mít mezi jídly vlčí hlad? Pokud máte jídlo dobře poskládané a vyvážené, hlad mít rozhodně nebudete a hubnutí i zlepšení zdravotního stavu se dostaví nečekaně snadno. Jak na to, učím lidi ve svém kurzu Můj Jídelníček.

2. Základem hubnutí je počítání kalorií

Když si najdu svůj doporučení denní příjem kalorií a pak si podle tabulek dobře spočítám, kolik toho za den sníst, musí to hubnutí přece fungovat! Ale skutečně funguje?

Tohle je dávno překonaný mýtus. Když pominu to, že počítat dlouhodobě kalorie v každém vašem jídle, důsledně připravovat každé jídlo, cokoliv dáte do pusy, nemůžete vydržet dlouho, mám ještě jeden, dost zásadní poznatek… Podle doporučeného kalorického příjmu bych třeba já mohla sníst denně 3 a půl tatranky nebo půl kila ovesných vloček, případně 9 jihočeských jogurtů. Znáte nějakého člověka, který by tímhle způsobem dokázal zhubnout? Samozřejmě je to extrémní příklad, nicméně jak je vidět, pouhé počítání kalorií vás opravdu nespasí. Opět jde o to mít vyvážený a dobře poskládaný jídelníček a pak můžete na počítání kalorií úplně zapomenout.

3. Nejíst po 18:00 hodině

Nejhorší je jíst večer, tělo pak ukládá úplně všechno a tloustne. Když budu jíst jen do šesti, můžu sníst kolik chci a stejně zhubnu.

Kdepak, chyba lávky! Vašemu tělu je téměř úplně jedno, v kolik hodin se naposledy najíte. Říkám téměř, protože jedno důležité doporučení byste dodržet měli. Poslední jídlo dojezte nejpozději 2 hodiny před tím, než půjdete spát. Ale ani tohle pravidlo nemá mnoho společného s hubnutím.

Jde o to, že když budete jíst později, vaše tělo se bude zpracováním jídla během spánku překyselovat, bude se vám hůře spát, můžete mít bolesti žaludku nebo dokonce žlučníkový záchvat. Takže když půjdete spát po desáté hodině večer, klidně si v osm hodin dejte normální vyváženou večeři … a ne jen zeleninový salát. 😉 Zařaďte kvalitní bílkoviny (maso, ryby, sýry, luštěniny nebo vejce) a přidejte rozumné množství zeleniny a přílohy.

4. Light potraviny jsou na hubnutí nejlepší

Chci zhubnout, zbavit se tuku, takže když budu jíst potraviny bez tuku, nemůže mi žádný tuk přibývat a do měsíce je ze mě super hubeňour.

Na tohle opravdu pozor! Přestože už se dlouho ví, že v jídle je mnohem nebezpečnější nadbytečný cukr než tuk (pokud se tedy necpete bůčkem od rána do večera), hodně lidí při snaze zhubnout stále sahá po tzv. lehkých potravinách bez tuku. Co myslíte, jak je možné, že light jogurt nebo tvaroh je stejně hustý jako ten běžný s tukem? A chutná vám ta obarvená voda s označením nízkotučné mléko?

Když přirozeně tučnou potravinu zbavíte tuku, musí přece změnit svoje vlastnosti, hustotu, chuť nebo barvu. Ale kdo by si kupovat jogurt nebo tvaroh, který se ani neudrží na lžičce?

Takže potraviny bez tuku obsahují větší množství náhražek jako jsou různá sacharidová plnidla, zahušťovadla, zvýrazňovače chuti, barviva nebo větší množství konzervantů. Nepřispívá to ani k hubnutí a už vůbec ne k vašemu zdraví. Light potraviny jednoduše škrtněte z jídelníčku.

5. Když se budu dostatečně hýbat, můžu sníst co chci

Nechci měnit jídelníček, bez knedlíků si nedokážu svět představit, to radši začnu běhat a pak je úplně jedno, kolik toho sním.

Vážně? A už jste to zkusili? Pohyb je bezpochyby velmi důležitý jak pro hubnutí, tak pro celkové zdraví a vaší kondici. Nicméně při hubnutí je mnohem důležitější to, co jíte… nebo-li bez pohybu se zhubnout dá, ale bez vyváženého a dobře zpracovaného jídelníčku nikoliv (nebo jen velmi málo).

Obojí dohromady funguje skvěle, dobré jídlo a přiměřený pohyb. Když budete přesně vědět, jak si poskládat jídelníček, stačí přidat rychlejší chůzi párkrát v týdnu a výsledek se brzy dostaví. Pokud vás zajímají přesná pravidla pro sestavení jídelníčku, návody, recepty a mnoho dalších informací, mrkněte do mého kurzu Můj Jídelníček.

6. Stačí vynechat bílou mouku a je to

Všude píšou, jak je bílá mouka škodlivá a jak se po ní tloustne, upeču teda nedělní koláč ze špaldové a hned je super dietní.

Tohle je takový polomýtus. 😉 Jasně, špaldová mouka je zdravější už jen tím, že se mele z celých zrn a obsahuje mnohem více vlákniny a dalších prospěšných látek. Také je díky tomu trochu “dietnější”, ale když jí sníte stejné množství jako té běžné bílé pšeničné, určitě nezhubnete. Když budete dál péct několikrát týdně koláče, ke každému jídlu jíst mnoho pečiva a ve velkém vařit knedlíky (byť špaldové), nebude to mít žádný efekt.

O dost lepší z dietního hlediska je na tom mouka žitná. Nahrazení pšeničného pečiva žitným má na hubnutí poměrně velký vliv, nicméně opět je to o množství, vyváženosti a pestrosti jídla. Vynechat jednu složku zkrátka z dlouhodobého hlediska nic neřeší.

7. Přestanu sladit bílým cukrem

…a koláč osladím medem nebo sirupem, to je přece mnohem zdravější a netloustne se po tom.

Omyl! Med nebo různé sirupy jsou sice z hlediska prospěšných látek hodnotnější než klasický bílý cukr, ale to je tak všechno. Byť existují sirupy, které mají nižší glykemický index než cukr (jednoduše méně se po nich tloustne), pořád platí, že při jejich neřízené konzumaci nezhubnete ani deko. Největší přínos vybraných sladidel je v tom, že sladí více než klasický cukr a na oslazení jich spotřebujete méně.

Takže ano, používejte různé typy přírodních sladidel, ale především omezte přísun sladkého celkově. Zvykněte si méně sladit, jíst méně sladkých jídel a přehodnoťte svůj jídelníček. A zkuste nahradit pravidelný nedělní koláč třeba hrstičkou sušeného ovoce.

Více informací, přesné návody a jídelníčky najdete v kurzu Můj Jídelníček.