Období bez masa, má to smysl?

335x

Na jaře je nejlepší doba pro detoxikaci těla, pro odlehčení organismu a regeneraci namáhaných orgánů. Pomůže vám k tomu i bezmasé (postní) období. Proč je alespoň částečné vynechání masa pro vaše tělo tak důležité?

V minulosti drželi lidé postní období po dobu 40 dnů před Velikonocemi a opravdu se v této době důsledně vyhýbali masu. Mělo to jednak náboženský a jednak očistný důvod.

Dalším důvodem byla do jisté míry nutnost, protože toho po dlouhé zimě ve spíži už mnoho neměli. Každopádně náš organismus se tomu přizpůsobil, zvykl si na to a dělá mu to dobře.

V postním období se tělo zbavuje nashromážděných toxinů, regeneruje namáhané orgány jako jsou játra nebo ledviny, čistí střeva a buduje základ silné imunity.

Proč omezit zrovna maso?

Důvodem je jeho obtížná stravitelnost. Stravitelnost potravin určuje, kolik energie vaše tělo ze stravy skutečně získá a jak moc se při jejím zpracování namáhá. 

V každém jídle přijmete určitě množství energie, ale to neznamená, že celou energii tělo využije pro vlastní pohon. Část energie (a někdy docela podstatná část) je využita už na samotné náročné zpracování jídla.

Neplýtvejte energií

Říkáte si, když jím, tak proto, abych měl(a) dost energie na aktivity, které dělám… ať už jde o sport, duševní činnost nebo jen běžné denní fungování. Nechci energií plýtvat už na samotné zpracování jídla…

Co tedy jíst, aby energetická ztráta při zpracování jídla byla co nejmenší?

Obecně platí, že nejvíce energie tělo vydá na strávení živočišných bílkovin, tady už se dostávám k našemu hlavnímu tématu: masu. A když se podíváme na další potraviny dle jejich výživového zařazení, dostaneme tento žebříček. Ten vám říká, kolik energie z jídla vyplýtvá vaše tělo už na samotné zpracování potraviny:

  • bílkoviny: až 30% (nejvíce živočišné)
  • sacharidy: přibližně 8%
  • tuky: přibližně 4%

Z tohoto pohledu se zdá, že když se budete celý den ládovat bonbóny a zapíjet to olejem, budete v pohodě… Jasně, tak jednoduché to není. :-)Z pohledu stravitelnosti budete sice namáhat své tělo jen velmi málo, ale z hlediska využitelnosti a hlavně výdrže energie v organismu (viz. článek Glykemický index) to vůbec nebude slavné. Navíc bílkoviny jsou pro vaše tělo životně důležité a jíst je opravdu musíte. Jak tedy vyřešit ty energetické ztráty?

Než to společně vyřešíme, ukážu vám ještě jeden zajímavý žebříček. Tady jsou seřazené potraviny od nejlépe po nejhůře stravitelné a v závorce uvádím výživové zařazení (B = bílkoviny, T = tuky, S = sacharidy):

  • ovoce (S)
  • houby (S + B)
  • zelenina, zejména tepelně upravená nebo kvašená (S)
  • zakysané mléčné výrobky (B + S + T)
  • obiloviny (S)
  • ořechy a semínka (B + S + T)
  • mořské plody (B + T)
  • ryby (B + T)
  • luštěniny (B + S)
  • sýry (B + S + T)
  • tvaroh (B + S + T)
  • vejce (zejména vařená natvrdo) (B + T + S)
  • tučné maso (B + T)
  • libové bílé maso (B + T)
  • libové červené maso (hovězí, vepřové) (B + T)

Představte si, že si k obědu dáte poctivou svíčkovou s knedlíkem? Jak se potom cítíte?

Jste ospalí, unavení a zralí na šlofíka… Proč to tak je, když má zrovna tohle jídlo energie na rozdávání a měli byste po něm být plní síly?

Teď už to víte. Když si ho vyhodnotíte z pohledu stravitelnosti, vyjde vám že v jednom jídle smícháte červené libové maso, smetanu a knedlík z bílé mouky. Knedlík je na tom z hlediska stravitelnosti nejlépe, ale to ostatní, maso + smetana (sýr) spotřebuje při trávení takové množství energie, že energetická využitelnost svíčkové je naprosto minimální.

Zároveň pocitový nástup energie (kdy cítíme, že nám to něco dalo) je velmi pomalý a bezprostředně po jídle přijde spíše ospalost a otupělost.

Co jíst, abyste byli plní síly, energie a nenamáhali organismus?

  1. Nemíchejte v jednom jídle více druhů živočišných bílkovin! Nejhorší jídla z tohoto pohledu jsou právě husté smetanové omáčky s masem, různá zapečená masa se sýrem nebo sýrovou omáčkou, šunkofleky zapečené s vejcem, žemlovka s tvarohem a vejcem, různé masové rolády se sýrem apod.
  2. Zařaďte do jídelníčku častěji rostlinné bílkoviny: ořechy, semínka, luštěniny. 
  3. Jezte více ryb a mořských plodů. Tady všude najdete slušné množství bílkoviny, kterou vaše tělo stráví mnohem lépe než výše zmíněné kombinace a bude následovat příval energie místo ospalosti.
  4. Pokud si dopřáváte maso, vychutnejte si ho přírodně se zeleninou nebo omáčkou bez smetany. 
  5. Ochuťte jídlo bylinkami. Většina z nich podporuje produkci trávicích šťáv a usnadňuje trávení. Luštěniny vařte zásadně s bylinkami nebo protinadýmacím kořením (kmín, majoránka, tymián…)

Jak vidíte, vynechání masa na nějakou dobu (neříkám navždycky), vašemu tělu uleví, vaše energie stoupne a tělo se přirozeně detoxikuje. Jarní čas je k tomu ideální.

Vyzkoušejte a těšte se na překvapivou změnu!

Sledujte seriál o jarním detoxu v PREMIUM klubu Vaříme srdcem. 💚